سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تزئینات با شیشه تزئینی یا آینه تزئینی

تزئینات با شیشه تزئینی

شیشه تزئینی ذکر شده نشان می‏دهد که عمده عملکرد فراگیران یا دانش‏آموزان به شکست‏هایی که تجربه کرده‏اند بستگی دارد. اما چنانچه فراگیران تجربه موفقیت داشته باشند، عملکرد مناسب‏تری خواهند داشت. همچنین قرار گرفتن فراگیران در موقعیت موفقیت و نتایج مثبت، موجب القای حالتی می‏شود که آن را کفایت آموخته‏شده یا به عبارتی، کوشندگی آموخته‏شده می‏نامند که نقطه مقابل شیشه تزئینی آموخته‏ شده به شمار می‏رود.

تزئینات با آینه تزئینی

آینه تزئینی در سال 1975رفتار را در شرایط مواجه شدن با شکست مورد بررسی قرار داد و بر اساس نتایجی که او از آزمایش­های خود با حیوانات و انسان­ها به دست آورد، نظریه درماندگی خود را صورت­بندی کرد. آینه تزئینی به این عقیده­ی شخص اشاره دارد که رویدادها غیر قابل کنترل و موفقیت­ها فراتر از توانایی هستند.

تزئینات با آینه آنتیک

این فرایند بلافاصله آینه آنتیک نمی­افتد، بلکه در نتیجه مواجه شدن با شکست­های پیایی[1] به وجود می‌­آید. در ابتدا سلیگمن و همکاران در سال 1990پیشنهاد کردند که درماندگی از دو دسته نشانه­های رفتاری آینه آنتیک شده است: انگیزشی و شناختی. ولی در تجدید نظری که آبرامسون، سلیگمن و تیزدال[2] در سال 1978 در این زمینه انجام داده­اند،‌ درماندگی را شامل نقص در فرایند­های شناختی­، انگیزشی و هیجانی دانسته­اند. که در ادامه به هر یک از این مؤلفه­های درماندگی خواهیم پرداخت:

تزئینات با آینه تایل

آینه تایل جنبه شناختی درماندگی: به توانایی کنترل ذهنی رویدادها اشاره دارد. در واقع شخص درمانده اعتقاد دارد که رویدادها غیر قابل کنترل هستند. با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض محیط­های غیر قابل کنترل، انتظاری را پرورش می­دهد که به موجب آن، افراد باور می­کنند که پیامدها کلاً از اعمال آن­ها مستقل هستند. وقتی که آینه تایل حالت بدبینانه بگیرد، فرد به سختی می­تواند یاد بگیرد، که پاسخ جدید می­تواند بر پیامدها تأثیر بگذارد. این گرایش بدبینانه، اصولاً در یادگیری وابستگی­های پاسخ – پیامد آتی اختلال ایجاد می­کند یا آن را کند می­سازد (سلیگمن، 1999؛ به­نقل از ریو، 1385).

تزئینات با آینه کاری

آینه کاری جنبه انگیزشی درماندگی: نارسایی انگیزشی به مشکل در شروع داوطلبانه پاسخ­ها گفته می­شود (سایدریدس، 2003). معمولآ، وقتی که افراد برای پیامدی اهمیت قایل باشند و محیط حداقل تا اندازه­ای پذیرای دادن این پیامدها باشد، مشتاقانه و جسورانه برای پدید آوردن این پیامدها تلاش می­کنند. آینه کاری روی دیوار برای به دست آوردن پیامدهای یا جلوگیری کردن از آن­ها در طول یک پیوستار قرار دارد. برای مثال، در رویدادهای آسیب­زا، رفتار مقابله کردن ارادی افراد از خیلی منفعل تا خیلی فعال، نوسان دارد. پاسخ­های مقابله کردن می­توانند بی­حالی و منفعل یا فعال و جسورانه باشند، آینه کاری مدرن منزل، منفعل بودن و قطع امید کردن، از تلاش سست و مایوسانه حکایت دارند که مشخصه رفتار آدم درمانده هستند. هشیاری، فعالیت و جسارت افرادی را توصیف می­کنند که درمانده نیستند (ریو، 1385).

دکو بر روی نقشه

شیشه-تزئینی-و-آینه-تزئینی

 

 

[1]-Repeated failure

[2]-Teasdale