سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استین گلاس با شیشه ویترای

استین گلاس

پوشش‌های استین گلاس در رطوبت نسبی پایین و متوسط از خواص ممانعتی خوبی نسبت به لیپیدها، اکسیژن و بو برخوردارند، ولی به دلیل خاصیت آبدوستی و نیز ترکیبات جاذب استین گلاس که به آنها افزوده می‌شود، مانع خوبی استین گلاس در برابر رطوبت و بخار آب نیستند.

شیشه ویترای

از بهترین روش­های اصلاح این نقص، افزودن ترکیبات شیشه ویترای به ساختار پوشش پروتئینی است. روش دیگر ایجاد اتصالات عرضی شیشه ویترای از طریق فرآیندهای شیمیایی، فیزیکی یا آنزیمی است. فیلم‌ها و پوشش‌های خوراکی نوعی سیستم بسته‌بندی به شمار می‌روند؛ که از مواد طبیعی شیشه ویترای مانند بیوپلیمرهای خوراکی (پلی‌ساکاریدها و پروتئین‌ها) و ترکیبات روغنی تولید می‌شوند و به عنوان بسته‌بندی اولیه به کار می‌روند. در طی سال‌های اخیر هدف از بسته‌بندی و توسعه فیلم‌ها و پوشش‌های خوراکی که از محصولات و ضایعات کشاورزی به دست می‌آیند، افزایش ماندگاری موادغذایی مختلف بوده است (بالدوین و همکاران، آینه کاری روی دیوار).

فیلم‌ها آینه کاری قبل از کاربرد در بسته‌بندی ماده­غذایی به‌صورت لایه‌ای نازک تولید می‌شوند و بعد همانند پلیمرهای سنتزی برای بسته‌بندی به­کار می‌روند اما پوشش‌ها بر روی محصول تشکیل می‌شوند و موقع استفاده روی محصول باقی می‌مانند. فیلم‌ها و پوشش‌های بیوپلیمری ممکن است خوراکی بوده و یا تنها زیست‌ تخریب‌پذیر باشند و فیلم‌ها و پوشش‌ها به شرطی آینه تایل و آینه آنتیک جزء بسته‌بندی‌های خوراکی طبقه‌بندی می‌شوند که در ساخت آن‌ها از افزودنی‌های مضر استفاده نشود. این مواد می‌توانند حاوی افزودنی‌های مختلفی از قبیل مواد ضدمیکروبی، آنتی‌اکسیدانی و عوامل طعم­زا باشند که در این صورت فیلم‌ها و پوشش‌های فعال نامیده می‌شوند. ازجمله پوشش‌های ویترای روی شیشه خوراکی متداول در بسته‌بندی مواد غذایی می‌توان به پوشش‌های بر پایه پروتئینی اشاره کرد. پروتئین‌های آب پنیر، ژلاتین و زئین از جمله این پروتئین‌ها است که به دلیل خواص عملکردی و ویژگی‌های تغذیه‌ای آن، توجه زیادی به خود جلب کرده است (حر یداللهی و علی‌نژاد، 1391).

1-1-1- تاریخچه استفاده از پوشش های شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو

پوشش‌های شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو قرن‌ها برای حفاظت از مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اولین استفاده از لیپیدها به عنوان پوشش خوراکی در قرن دوازدهم در  شیشه تزئینی و آینه تزئینی، بر روی لیمو و پرتقال انجام شده­است.

آینه کاری منزل آینه کاری مدرن