سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقف شیشه ای دکوراتیو و تزئین شده

سقف شیشه ای دکوراتیو و تزئین شده

سقف شیشه ای

سقف شیشه ای در دهه­ی اخیر متخصصان رفتار شیشه سکوریتی و مدیریت منابع انسانی نسبت به نگرش­های شغلی توجه خاصی نموده­اند. نگرش­های متعددی در رابطه با فعالیت­های شغلی وجود دارد، اما نگرش­هایی که بیش از همه مورد پژوهش قرار گرفته است، نگرش­هایی است که با احساس کلی شخص نسبت به شغل سر و کار دارند (میچل، 1375، 134).

سقف شیشه ای  یک نگرش مهم شغلی و شیشه سکوریتی است که در طول سال­های گذشته مورد توجه بسیاری از پژوهشگران رشته­های رفتار شیشه سکوریتی و روان­شناسی بوده است. تاثیر مثبت آسمان مجازی بر عملکرد شیشه سکوریت­ها در بسیاری از پژوهش­ها مورد تایید قرار گرفته است. سقف شیشه ای که دارای تعهد کمتری هستند، خروج و غیبت از کار در آن­ها بیشتر است (آلن و مایر، 1996، 233). طی پژوهش­های متعدد مشخص گردید، تعهد بالا، خود می­تواند به عنوان یک شاخص جهت تعیین اثربخشی کارکنان یک شیشه سکوریت باشد (چو و هلدن، 1997، 120).

 

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو در آسمان مجازی عاملی موثر بر رضایت شغلی نیروی انسانی است (مایر، 2002) و بازده شیشه سکوریتی با افزایش تعهد در نیروی انسانی افزایش می­یابد (کلمن، 2002، 211).

مفهوم شیشه دکوراتیو  برای اولین بار توسطمورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و سپس به وسیله بسیاری از محققان از جمله پورتر، استیرز، مودای، آلن، مایر و.. توسعه داده شد  (دمیرای و کرابای، 2008، 139). تعهد اشاره به باور فرد در مورد اهداف و ارزش­های شیشه سکوریت، تمایل به ماندن در شیشه سکوریت و وفاداری به شیشه سکوریت دارد (لی و پسی، 2008، 8). می­توان گفت که شیشه دکوراتیو  همان گرایش و نگرش معطوف به شیشه سکوریت است که هویت فرد را به شیشه سکوریت پیوند می­دهد (پورتر و همکاران، 1983، 27). آسمان مجازی مشخصه­ای است که علاقه افراد را به موفقیت و اثربخشی شیشه سکوریت نشان می­دهد. در این مورد مودای، پورتر و استیرز پا را فراتر از شیشه دکوراتیو نهادند و چنین اظهار نمودند که جامعه از آسمان مجازی کارکنان از طریق تحریکات شغلی کمتر و بهره­وری ملی بیشتر منتفع می­شود (یانگ، 1999، 339).

 

شیشه تزئینی

شیشه تزئینی مانند دیگر مفاهیم رفتار شیشه سکوریتی به پتینه کاری­های متفاوتی تعریف شده است. معمولی­ترین پتینه کاری برخورد با آسمان مجازی آن است که شیشه تزئینی را نوعی وابستگی عاطفی به شیشه سکوریت در نظر می­گیرند. بر اساس این پتینه کاری، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از شیشه سکوریت می­گیرد، در شیشه سکوریت مشارکت دارد و از عضویت در آن لذت می­برد.

 

آینه تزئینی

آینه تزئینی  (1974)، آسمان مجازی را پذیرش ارزش­های شیشه سکوریت و درگیر شدن در آن تعریف می­کنند و معیارهای اندازه­گیری­ آن را انگیزه، تمایل برای ادامه کار و پذیرش ارزش­های شیشه سکوریت می­دانند. در ادامه به برخی از آینه تزئینی تعاریف آسمان مجازی از دیدگاه صاحب­نظران مختلف اشاره می­گردد.