سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش استین گلاس و ویترای

 استین گلاس و ویترای

استین گلاس چیست ؟ : استین گلاس یکی از تکنیکهای زیرشاخه تکنیک اصلی ایربلاست است ، در این روش ساینده های معدنی یا پایه خاک بوسیله هوای فشرده شتاب گرفته و با سرعت بر روی سطح قطعه پرتاب میگردند . نامگذاری این تکنیک به استین گلاس بدلیل استفاده گسترده در آن از ساینده های پایه خاک یا معدنی است که ترجمه لغوی آن به انگلیسی sand  میباشد . همچنین لازم به ذکر است اولین ذرات ساینده بکار رفته در استین گلاس ، توسط طبیعت در طوفان شن میباشد . ترجه لغت به لغت استین گلاس در فارسی شن پاشی یا همان طوفان شن کوچک خودمان است !

 

داستان اختراع استین گلاس : داستان از این قرار است که روزی جنرال بنجامین تیلگمن ، در کلبه چوبی خود در قرارگاهی نظامی مشغول استراحت بود ، که در آن محل طوفان شن رخ میدهد . بعد از تمام شدن طوفان ، ژنرال میخواهد از پنجره اتاق خود به بیرون نگاهی بیندازد که نمیتواند ….. بله ،  توجه ژنرال تیلگمن به شیشه پنجره اتاق خود جلب میگردد که در اثر برخورد ذرات شن در طی طوفان گذشته ، مات شده بود . اینجا بود که جرقه اختراع وسیله ای که با آن بتوان ذرات شن را با سرعت زیاد بر روی سطح استین گلاس برخورد داد در ذهن این مرد بزرگ و به تعبیری  پدر استین گلاس  ، ایجاد گردید ، و اولین دستگاه استین گلاس اختراع شد .

 

برای انجام عملیات استین گلاس تجهیزاتی مورد نیاز است که هرکدارم مکمل دیگری و مرتبط با شرایط کاری شما هستند .

 

اول هوای شیشه ویترای

هوای فشرده انرژی اصلی و کاربردی در تکنیک شیشه ویترای است و مقدار آنرا سایز سوراخ نازلی که در استین گلاس از آن استفاده میشود تعیین میکند نه دستگاه استین گلاس و حتی قیمت آن

 

به جدول زیر توجه نمایید :

جدول راهنمای میزان هوای فشرده مورد نیاز برحسب نازل مورد استفاده ( لیتر بر دقیقه )

Nozzle  mm       3          4          6?5       8?0       9?5       11?0     12?5

8 bar    2100    2800    4200    6600    9500    11600 16100

6 bar    1575    2100    3150    4950    7125    8700    12075

4 bar    1050    1400    2100    3300    4750

نکته : در مورد تامین هوای فشرده برای شیشه ویترای به هیچ وجه نمیتوان با مقدار هوای فشرده کمتر و یا فشار کمتر به نتیجه مطلوب و استاندارد رسید . شما در حین انجام استین گلاس با افت فشار هوا در اثر رطوبت محیط ، طول شلنگ باد و استین گلاس مورد استفاده ، خورده شدن سر نازل و مصرف بیشتر هوای فشرده روبرو هستید . لطفا توجه داشته باشید انرژی اصلی برای پرتاب ساینده در دستگاههای استین گلاس هوای فشرده است و باید بصورت مناسب و روتین تامین شود .

 

تمام مواردی که برای مصرف هوای فشرده در مورد شیشه ویترای بیان شده در مورد تکنیک های : وت بلاست ، شات بلاست با هوای فشرده ، شات پینینگ ، سودا بلاست و … نیز وجود دارد .

 

دوم دستگاه ویترای روی شیشه :

 

برای انتخاب دستگاه استین گلاس اولین نکته اندازه قطعه ای است که باید عملیات استین گلاس برروی آن انجام شود .

 

اگر قطعه از یک صندلی بزرگتر باشد مهمولا انتخاب : دیگ ویترای روی شیشه یا دستگاه استین گلاس پرتابل / سیار خواهد بود

 

اگر امکان استین گلاس خشک در محیط وجود نداشته باشد انتخاب : دستگاه وت بلاست یا بلاست روم/اتاق استین گلاس خواهد بود .

 

اگر قطعه از یک صندلی کوچکتر باشد انتخاب : کابین استین گلاس یا دستگاه استین گلاس کابینی خواهد بود . 

 

پس از مشخص شدن اندازه ، شکل ، جنس ، تیراژ با تعداد قطعه میتوان یک انتخاب بهینه برای دستگاه استین گلاس داشت .

 

یک قاعده کلی برای انتخاب حدودی دستگاه استین گلاس با توجه به اندازه قطعه مورد کاربری وجود دارد و آن این است : هرچه قطعه بزرگتر باشد دستگاه استین گلاس مناسب آن کوچکتر خواهد بود و هرچه قطعه کوچکتر باشد دستگاه استین گلاس مناسب آن بزرگتر و شاید گرانتر خواهد بود .

 

یکی از مهمترین گزینه ها در انتخاب بهینه دستگاه استین گلاس ، ایمنی کاربر مرتبط با آن است

 

بعد از آن حفظ محیط کار از نظر آلودگی و هزینه های سربار مرتبط است

 

سپس به سراغ راندمان و کارایی بالاتر میرویم

 

 

استین گلاس

 

 

 

سوم انتخاب ساینده :

 

این مورد وابستگی زیادی به عملیات بعد از بلاستینگ بر روی قطعه و همچنین نوع آلودگی روی سطح قطعه قبل از استین گلاس شدن دارد .

 

1 – ساینده های پایه خاک  ، آلایندگی بالای زیست محیطی و قیمت اولیه ارزانتر دارند

 

غبار منتشره بالای این ساینده ها بدلیل سختی پایین آنها میباشد

 

این ساینده ها برای استین گلاس قطعاتی که آلودگیهایی نظیر چربی و جرم زدودنی بسیار آلوده دارند مانند جلبک دریایی و نظیر این ، بکار میروند . زیرا پس از استین گلاس ساینده با این آلودگیها مخلوط میشود و قابل جدا شدن نیست و از نظر اقتصادی توجیه استفاده با ساینده ارزان است .

 

 

2 – ساینده های فرآوری شده : آلایندگی زیست محیطی به مراتب کمتر و قیمت اولیه بالاتری دارند .

 

آلایندگی کمتر این ساینده ها بدلیل سختی بالاتر آنها نسبت به ساینده های معدنی ارزان قیمت یا یکبار مصرف است

 

کاربرد این ساینده ها بیشتر در دستگاههای استین گلاس کابینی و اتوماتیک است که گردش ساینده بصورت خودکار انجام میشود و همچنین سطح قطعاتی که استین گلاس میشوند معمولا بدون چربی و جرمهای آلوده هستند .

 

[google_map src=""]

 

لازم به ذکر است ساینده های فولادی در موارد بسیاری از بهینه ترین ساینده ها در صنعت بلاستینگ به شمار میروند .

 

غبار منتشره ساینده های فولادی بسیار کم است و در برخی موارد نسبت به استین گلاس قابل چشم پوشی است

 

سختی ساینده های فولادی بین 35 تا 53 راکول میباشد . که این امر صرفه جویی در مصرف هوای فشرده در فشار بالا ، راندمان بلاستینگ و تمیزکاری سریعتر سطح قطعات و همچنین استهلاک کمتر سیستم غبارگیر دستگاههای استین گلاس را در پی دارد .

 

کاربرد ساینده های فولادی بسیار وسیع است بطوری که تقریبا میتوان گفت تمام سطوح قطعات صنعتی و غیر صنعتی را میتوان با ساینده های فولادی بلاست نمود . البته هر قطعه شرایط کاری مخصوص به خود را داراست . اما ساینده های فولادی جزء ساینده های با صرفه اقتصادی بالا در صنعت میباشند .

 

شات استیل : ساچمه استنلس استیل

 

کاربرد : بلاستینگ سطح قطعات فولادی ، استیل ، آلومینیوم و برنجی

 

سطح ارائه شده توسط این ساینده پس از بلاستینگ براق میباشد و صیقلی و آلودگیهای چربی و غیره به سطح قطعه نمیچسبد .

 

قیمت : 13 یورو برای هر کیلو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم آموزشی استین گلاس شیشه

 

قابل دانلود در سایت آپارات

 

استین گلاس سنگ

 

دستگاه استین گلاس مورد استفاده معمولا استین گلاس سیار میباشد . برای کارگاههای داخل شهر یا مکانهایی که عدم انتشار غبار و آلودگی برای آنها مهم است دستگاه استین گلاس کابینی مخصوص سنگ هم گزینه بهینه ای است.

 

با توجه به ساعت کاری و مقدار متر مربع سطح مورد نیاز برای استین گلاس در روز دستگاه مورد نظر انتخاب میشود . حداقل هوای فشرده مورد نیاز برای استین گلاس سنگ یادبود در کلاس کاری خدماتی کارگاهی مقدار 3000 لیتر بر دقیقه با فشار کاری مداوم 8 بار میباشد .

 

فیلم آموزشی استین گلاس سنگ

 

قابل دانلود در سایت آپارات

 

استین گلاس چوب

 

دستگاه استین گلاس مورد استفاده معمولا استین گلاس سیار میباشد . با توجه به ساعت کاری و مقدار متر مربع سطح مورد نیاز برای استین گلاس در روز دستگاه مورد نظر انتخاب میشود . حداقل هوای فشرده مورد نیاز برای استین گلاس چوب در کلاس کاری صنعتی مقدار 3000 لیتر بر دقیقه با فشار کاری مداوم 8 بار میباشد .

 

فیلم استین گلاس چوب