سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیشه دکوراتیو تزئینی

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو تجدید نظر شده سبک اسناد کودکان توسط تامپسون[1] و همکاران (1998) به منظور ارزیابی سبک اسناد کودکان تهیه شده است. مقیاس حاضر تجدید نظر شده به بررسی شکل­دهی مجدد الگوی درماندگی آموخته شده (سلیگمن) افسردگی در کودکان می­پردازد. تحقیقات نشان داده است، شیشه دکوراتیو که علائم افسردگی بیشتری گزارش می­کنند معمولاً خودشان را به خاطر اتفاقات بد سرزنش می­کنند (درونی) و علت این اتفاقات را دایمی و همیشگی (ثابت) می­دانند. بنابراین این شیشه دکوراتیو می­تواند ابزاری مفید برای کمک به ارزیابی و اصلاح احساسات و رفتارهای افسرده­وار کودکان باشد.

 

آینه دکوراتیو 

این آینه دکوراتیو  24 عبارت اجباری را دربر دارد. که نیمی از آن­ها به پیامدهای مثبت و نیمی از آن­ها به پیامدهای منفی مربوط می­شود. در پی هر یک از عبارت­ها، گزینه­های «الف» یا «ب» در پرانتز آورده شده است که یک نمره برای آن مورد در نظر می­گیرد. آینه دکوراتیو  خوب شامل این عبارت­ها می­شود: درونی بودن: عبارت­های 5 الف، 8 الف، 23 الف و 24 ب؛ ثبات: عبارت­های 9 الف، 17 الف، 18 ب و 19

الف؛ عمویت: عبارت­های 1 الف، 13 ب، 16 ب و 20 ب. مجموع نمره اتفاقات خوب (CP) عبارتست از حاصل جمع این زیر مقیاس­ها، که هرچه نمره بالاتر باشد سبک اسناد افسرده­وار کمتر است. اتفاقات منفی شامل این عبارت­ها می­شود. درونی بودن: عبارت­های 4 ب، 7 ب، 11 ب و 22 الف. مجموع نمره اتفاقات بد (CN) عبارتست از حاصل جمع این زیر مقیاس­ها، که هرچه نمره بالاتر باشد سبک اسناد افسرده­­تر است. نمره کل (CN - CP) حاصل تفریق نمره اتفاقات خوب از نمره اتفاقات بد است. که نمره پایین­تر، نشان دهنده­ی سبک اسناد افسرده­­تر خواهد بود.

شیشه تزئینی و آینه تزئینی

به منظور شیشه تزئینی و آینه تزئینی ، این آزمون 1086 کودک بین 9 تا 12 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. افراد نمونه از دانش­آموزان مدارس ابتدایی و 9 مدرسه­ی دولتی در یکی از شهرهای جنوب شرقی بودند. گروه نمونه شامل 048/0 پسر و 052/0 دختر بود که 056/0 آن­ها آفریقایی – آمریکایی و 044/0 آن­ها سفید پوست بودند، دانش­آموزان، متعلق به خانواده­هایی با سطح اقتصادی و ضعیف منطقه بودند.

میانگین­ها و انحراف شیشه تزئینی و آینه تزئینی نسخه تجدید نظر شده بر اساس جنسیت، نژاد و سن گزارش شده بود. در مورد پسرها، میانگین نمره کل 83/4 (انحراف استاندارد: 36/3) و در مورد دخترها 91/4 (انحراف استاندارد: 42/3) بود. میانگین نمره کل دانش­آموزان آفریقایی – آمریکایی­تبار 93/4 (انحراف استاندارد: 22/3) و در مورد دانش­آموزان سفید پوست این میانگین 78/4 (انحراف استاندارد: 60/3) بود.

این پرسشنامه با توجه به آلفاهای مربوط به نمره کل تلفیقی (61/0) دارای ثبات درونی خوبی است. آلفاهای مربوط به نمره تلفیقی زیر مقیاس­های مثبت و منفی پایین­تر و بین 45/0 تا 60/0 متغیر بود. پایایی حاصل از بازآزمایی شش ماهه 53/0 گزارش شده است. علاوه بر این پرسشنامه دارای اعتبار همگرای مطلوبی بوده است.

 

شیشه-دکوراتیو

[google_map src=""]