سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پتینه کاری با شیشه ویترای

شیشه ویترای از طرفی دیگر بسته به اینکه شرکت مورد نظر چه نوع شرکتی از نظر رشدی باشد (شرکت در حال رشد، شرکت معمولی، شرکت نزولی)، از روشهای متفاوت تقسیم سود بهره جسته و تأثیر روش تقسیم شیشه ویترای بر بازده سهام (سود و تغییرات قیمت سهام) می­تواند متفاوت باشد.

اهمیت این شیشه ویترای نزد مدیران شرکت­ها به جهت استفاده از استین گلاسحاصله در فرآیند اداره شرکت و ارزیابی بازار از عملکرد آنان، جدی است. از همین رو بخشی از توجه و توان مدیران شرکت­ها معطوف به مقوله­ای است که از آن تحت عنوان خط مشی تقسیم سود یاد می­شود ­(عرب صالحی و اخلاقی، استین گلاس).

 شرکت­هایی که روش تقسیم شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو  نقدی را برای تقسیم سود خود انتخاب می­کنند، یعنی ترجیح   می­دهند تا سود خود را به صورت نقدی بین سهامداران تقسیم کنند، این تصمیم برای سهامداران حاوی اطلاعات است و سریعاً بر قیمت سهام آن شرکت، تأثیر مثبت می­گذارد. همچنین چنانچه شرکت­ها تصمیم به تقسیم سود به صورت سهام باشند، این تصمیم بر قیمت ویترای روی شیشهشرکت­ها تأثیر منفی می­گذارد (کانوال اقبال خان، شیشه تزئینی و آینه تزئینی).

طبق مدل آینه کاری روی دیوار، در مؤسسات در حال رشد که در آنها نرخ بازده سرمایه­گذاری (r) بزرگتر از هزینه سرمایه است (r>k)، فرض این است که مؤسسات مزبور دارای فرصت­های سرمایه­گذاری سودآور متعددی می­باشند. چنین مؤسساتی به سرمایه­گذاری مجدد عایدات نگهداری شده در مؤسسه و با نرخی بالاتر از نرخ مورد انتظار سهامداران اقدام می­کنند. حال اگر این مؤسسات از سیاست نگهداری تمام عایدات برای سرمایه­گذاری داخلی پیروی نمایند، ارزش سهام رابه حداکثر خواهند رسانید. وقتی تمام عایدات ( آینه آنتیک) در مؤسسه باقی­می­ماند ارزش بازار هر سهم، برای مؤسسات در حال رشد حداکثر می­شود و حداقل ارزش بازار هر سهم، وقتی است که تمام عایدات توزیع می­گردد. از این رو مناسب­ترین نسبت پرداخت سود برای یک مؤسسه در حال رشد صفر است. در مؤسسات آینه کاری (r=k) خط مشی تقسیم سود تأثیری بر ارزش بازار مؤسسه ندارد. در این مؤسسات تمام روشهای تقسیم سود مشابه است و نسبت پرداخت آینه کاری وقتی که r=k باشد، تأثیری بر ارزش بازار سهام مؤسسه ندارد.

مؤسسات در حال نزول (r<k) در واقع هیچگونه فرصت سرمایه­گذاری سودده برای بکارگیری عایدات سالانه در اختیار ندارند. در این مؤسسات نرخ بازده بدست آمده از سرمایه­گذاری پایین­تر از حداقل هزینه لازم برای تأمین مالی است. سرمایه­گذاران در این مؤسسات نسبت به تقسیم عایدی بدست آمده برای بکارگیری آن در زمینه های دیگری که بازده آن بالاتر از سود بدست آمده از آینه تایل در مؤسسات نزولی است، تمایل دارند.

[google_map src=""]

?شیشه ویترای?‎