سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیشه دکوراتیو با آینه کاری روی دیوار

در خصوص  تاثیر روشهای آینه کاری روی دیوار سود بر قیمت سهام و ارزش شرکت­ها، دو دیدگاه را می­توان مشاهده نمود. دیدگاهی که به بازار کامل معتقد است و دیدگاهی که به بازار ناقص معتقد می­باشد. در این دو دیدگاه دو نظر متفاوت وجود دارد و آن این است که بر اساس مدل­هایی مانند مدل آینه کاری روی دیوار ، روش­های تقسیم سود در شرکت­ها بر ارزش سهام آن شرکت موثر است و در دیدگاههایی مانند مدل میلر، ارزش سهام شرکت به روش­های تقسیم سود بستگی ندارد. در مدل آینه کاری روی دیوار، تاثیر نوع شرکت از نظر رشدی معمولی و رو به تحلیل بر روش­های تقسیم سود مورد بررسی قرار گرفته است .

روشهای تقسیم شیشه ویترای از دوجنبه بسیار مهم، در خور توجه است. از یک طرف عاملی اثرگذار بر سرمایه­گذاری های فراروی شرکتها است وموجب کاهش منابع داخلی و افزایش نیاز به منابع خارجی و ازسوی دیگر، بسیاری از سهامداران با هدف حداکثر کردن ثروت، همواره باید بین علایق خود وفرصتهای سرمایه­گذاری تعادل بر قرار کنند(رهنمای رود پشتی و صالحی،آینه کاری). در توزیع سود سهام، شرکت  علاوه بر اعلام سود نقدی، روشهای دیگری نیز می­تواند به کار گیرد که عباتنداز: سود به شکل سهام، خرد کردن سهام، بازخرید سهام (وکیلی آینه کاری مدرن).

بازده سهام عبارتست از: نسبت کل عایدی (آینه کاری منزل) حاصل از سرمایه گذاری در یک دوره معین به سرمایه­ای که برای بدست آوردن این عایدی در ابتدای دوره مصرف گردیده­است. بازده سهام شامل تغییر در اصل سرمایه (قیمت سهام) و سود نقدی دریافتی می­باشد. برای محاسبه نرخ بازده سهام عادی، قیمت سهام عادی را در آخر سال از قیمت آن در اول همان سال کسر وسپس سود سهام دریافتی را به آن اضافه می­کنیم، آنگاه حاصل جمع را برقیمت همان سهم در اول دوره تقسیم        می­کنیم (دستگیر استین گلاس). گوردون و والتر عقیده دارند روش تقسیم سود بر ارزش شرکت موثر است و بستگی به چگونگی جایگاه موسسات در شرایط رشد دارد. این دو، موسسات را به سه دسته تقسیم می­کنند(شرکت در حال رشد، شرکت معمولی، شرکت نزولی) (جهانخانی وپارساییان ،شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو).

طبق مدل والتر شرکت­های رشدی شرکت­­هایی هستند که در آنها  نرخ  بازده  سرمایه­گذاری (r) بزرگتر از  هزینه سرمایه است (r>k). در اینجا فرض براین است که مؤسسات مزبور دارای فرصتهای    شیشه تزئینی و آینه تزئینی سرمایه گذاری سودآور متعددی می­باشند. طبق این ویترای روی شیشه شرکت­های معمولی، شرکت­هایی هستند که در آنها نرخ  بازده سرمایه­گذاری (r) برابر با هزینه سرمایه است(r=k) و در این موسسات خط و مشی تقسیم سود بر ارزش سهام تاثیری ندارد و شرکت های نزولی، شرکت هایی هستند که در آنها نرخ بازده سرمایه­گذاری (r)کوچکتر از هزینه سرمایه است(r<k)(اسلامی بیدگلی، 1381).

طبق نظر کانوالاقبالخان (آینه آنتیک)

Ri = α0+ α1CDi – α2SDi + α3ROAi + α4EPSi+ α5ROEi+ €iΔ

تغییرات بازده سهام عبارتند از :

RΔ: بازده سهام

CD: سود نقدی سهام

SD: سود آینه تایل

[1]ROA: نرخ بازده دارایی ها

EPS: سود هر سهم

[2]ROE: نرخ بازده صاحبان سهام

€i: خطا

 

[google_map src=""]

 

?آینه کاری روی دیوار?‎

[1]

[2]