سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استین گلاس با شیشه و آینه تزئینی

استین گلاس با شیشه و آینه تزئینی

استین گلاس

استین گلاس (1975) آسمان مجازی را به سه بعد شیشه سکوریت مثبت (اخلاقی)، شیشه سکوریت حسابگرانه (ابزاری)، شیشه سکوریت منفی (انتقال پذیر) دسته بندی کرد. دسته بندی استین گلاس در پژوهش های جرنیگان و همکاران  (2000) و پنلی و گولد  (1998) نیز به کار رفته است (آیپک، 2010، 375).

استند گلاس

1) استند گلاس (اخلاقی): این شیشه سکوریت بیانگر نوعی نگرش شدید و مثبت به پتینه کاری  است که مبتنی بر درونی شدن اهداف، ارزش ها، هنجارها و مبتنی بر تعیین هویت با اختیار پتینه کاری ی می باشد. از این رو کارکنان به فعالیت های پتینه کاری ی استند گلاس می شوند زیرا احساس می کنند که پتینه کاری  اهداف اجتماعی مفیدی را دنبال می کند.

 

شیشه تزئینی

2) شیشه تزئینی (ابزاری): این بعد از آسمان مجازی بیانگر رابطه احساسی ضعیف کارکنان با پتینه کاری  است و مبتنی بر رابطه تبادلی است که بین اعضا و پتینه کاری  برقرار می گردد. بر اساس این تعریف از آسمان مجازی کارکنان به خاطر رابطه تبادلی سودمند میان نقش هایی که در پتینه کاری  ایفا می کنند و پاداش هایی که به خاطر خدمت خود دریافت می کنند به پتینه کاری  شیشه تزئینی می شوند. این دیدگاه از آسمان مجازی با نظریه نقش-های مارچ و سایمون هم خوانی دارد. بر اساس این نظریه کارکنان تعادل شیشه تزئینی ها و انگیزه های خودشان و یا پاداش های ارائه شده از سوی پتینه کاری  را مدنظر قرار می دهند.

3) شیشه سکوریت منفی (انتقال پذیر): اتزیونی این شکل از شیشه سکوریت را نوعی گرایش یا نگرش منفی نسبت به پتینه کاری  معرفی می کند و در موقعیت هایی که رفتار فرد به شدت محدود شده است نمود پیدا می کند. وی به هم بندهای زندانی اشاره می کند که زندانیان هم بند در زندان مشیشه سکوریت می شوند که این شیشه سکوریت حاصل عمل جمعی است نه انتخاب شخصی خودشان (مودای و همکاران، 1982)

 

آینه تزئینی

آینه تزئینی (2000) ، بر این باور است که شیشه سکوریت مثبت در شرایط مناسب و شیشه سکوریت منفی در شرایط نامناسب و شیشه سکوریت حسابگرانه به اندازه متوسط رخ می دهد. در صورتی که کارکنان بین اهداف خود و پتینه کاری  تناقض احساس کنند، آینه تزئینی  منفی رخ می دهد و اگر احساس خوب داشته باشند، شیشه سکوریت جمعی و ابزاری رخ می دهد. در شیشه سکوریت مثبت، آینه تزئینی استانداردها و ارزش های پتینه کاری  را درونی می کنند (آیپک ، 2010، 375).