سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آینه کاری با شیشه دکوراتیو

 آینه کاری عبارت است از : نسبت کل عایدی (ضرر) حاصل از سرمایه­گذاری در یک دوره معین به سرمایه­ای که برای بدست آوردن این عایدی در ابتدای آینه کاری، مصرف گردیده است. بازده سهام شامل تغییر در اصل سرمایه (تغییر قیمت سهام) وسود نقدی دریافتی می­باشد. برای محاسبه نرخ بازده آینه کاری عادی، قیمت سهام عادی را در آخر سال از قیمت آن در اول همان سال کسر وسپس سود سهام دریافتی را به آن اضافه می­کنیم آنگاه حاصل جمع را برقیمت همان شیشه ویترای در اول دوره تقسیم       می­کنیم (دستگیر، 1371).

بازده واقعی استین گلاس عادی با توجه به موارد زیر تعیین می­شود (حاکمی، 1388):

الف ) نوسان قیمت آینه کاری منزل در طول دوره سرمایه­گذاری      

ب) سود نقدی هر آینه کاری روی دیوار

پ) مزایای ناشی از حق تقدم خرید سهام

ت ) سود سهمی یا سهام جایزه

معمولاً از مدل­های متفاوتی جهت محاسبه شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو مورد انتظار آن سهم استفاده شده­است. محققان مالی وسرمایه­گذاری برای شرایط خاص، مدل های خاصی را توصیه کرده­اند. در اکثر تحقیقات مربوط به واکنش بیش از اندازه ویا کمتر از حد مورد انتظار از دو مدل بازده تعدیل­شده بازار ومدل بازار استفاده شده است. ویترای روی شیشه مورد انتظار، برای تمام اوراق بهادار مشابه است وبازده هرورقه بهادار مشابه بازده بازار است. از این رو خواهیم داشت :  

 

  دراین جا آینه کاری می­شود که بازده مورد انتظار، برای تمام اوراق بهادار مشابه است وبازده هر ورقه مشابه بازده بازار است (حاکمی، 1388).

بازده بازار به صورت آینه تایل محاسبه شده است :

 

که  آینه کاری مدرن کل قیمت بازار کلیه سهام عادی اعلان شده توسط اوراق بهادار تهران در ابتدای سال و  شاخص قیمت بازار در پایان سال است.

لازم به توضیح است تا سال 1377 شیشه تزئینی و آینه تزئینی بازار از بابت بازده نقدی تعدیل نمی­باشد. ولی از فروردین سال 1377 به بعد، شاخص بازار از بابت بازده نقدی سهام تعدیل شده­است. به عبارت دیگر از این سال، شاخص قیمت وبازده نقدی ( شاخص بازده کل) در بورس اوراق بهادار تهران محاسبه شده است .

بنابرتوضیحات یاد شده، آینه آنتیک واقعی برای هر سهم برای دوره تشکیل به صورت زیر محاسبه شده است:

 

به طوری که:

R 1 : بازده سهم در سال  t

P 1 : قیمت سهم در پایان سال t

P o : قیمت سهم در ابتدای سال t           

a: درصد افزایش سرمایه

[google_map src=""]

آینه کاری