سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استین گلاس با پتینه کاری

استین گلاس عقیده داشتند ریسک  D/V کمتر از ریسک g است. در تقسیم استین گلاس نیز سهامداران به تغییرات دو نرخ « سود تقسیمی مورد انتظار و سود سرمایه مورد انتظار» توجه می­کنند، چون سرمایه گذاران به سود تقسیمی مورد انتظار نسبت به استین گلاس سرمایه مورد انتظار اطمینان بیشتری دارند و یا به عبارتی سود تقسیمی مورد انتظار از ریسک کمتری برخوردار است. لذا چون به آن اطمینان بیشتری دارند  با نرخ کمتری از آن نیز در مقایسه با g رضایت می­دهند. در نتیجه هرچه آینه کاری روی دیوار تقسیمی بیشتر باشد نرخ هزینه سرمایه سهام عادی (k) کاهش خواهد­یافت.

میلر و مودیلیانی با این ویترای روی شیشه مخالف هستند. آنها چنین استدلال کردند که  ks هیچ وابستگی به سیاست تقسیم سود ندارد و این بدان معنی است که سرمایه گذار بین D/V  و g هیچ تفاوتی قائل نمی شود و در نتیجه بین سود تقسیمی و آینه کاری مدرن سرمایه فرقی قائل نیست. میلر و مودیلیانی دیدگاه گوردن لینت نر را سفسطه یک پرنده در دست نامیدند. زیرا از دیدگاه میلر و مودیلیانی، بیشتر  سرمایه­گذاران سود تقسیمی را در سهام همان شرکت یا شرکتهای مشابه شیشه دکوراتیو می­کنند و در چنین حالتی ریسک جریانهای نقدی شرکت، در بلندمدت، برای سرمایه گذار از طریق میزان ریسک جریان­های نقدی عملیاتی ( ونه به وسیله سیاست مبتنی بر درصد سود تقسیمی ) تعیین می­گردد.

1- تئوری نامربوط بودن آینه کاری تقسیمی

این تئوری که معروف به تئوری (M.M) یعنی مودیلیانی و میلر (شیشه ویترای) است بیان می­کند که ارزش شرکت یا قیمت سهم بستگی به سود مورد انتظار و ریسک شرکت دارد و به چگونگی تقسیم سود مربوط نیست و به همین دلیل آینه کاری منزل نسبت به آن بی تفاوت هستند. آنها عقیده داشتند که چگونگی تقسیم سود تاثیری بر ثروت سهامداران ندارد بلکه آنچه در تغییر قیمت سهام اثر می گذارد، محتوای اطلاعاتی است که در تقسیم سود نمایان می­شود. یعنی اگر شرکتی درصد آینه تایل تقسیمی خود را افزایش دهد، به این وسیله، عملکرد بهتری را نشان داده و عاملی است که موجب تغییر قیمت سهام می­شود(وکیلی فرد، 1388).

فرضیات این تئوری عبارتند از:

1) بازار آینه کاری مدرن کامل، سرمایه گذاران عقلایی، اطلاعات به آزادی در دسترس، مبادلات فوری و بدون هزینه، اوراق بهادار قابل تقسیم و تجزیه بوده و هیچ سرمایه گذاری نمی­تواند بر قیمت بازار تاثیر بگذارد.

2) هزینه های دولتی و نوسانات شیشه تزئینی و آینه تزئینی است و هیچ گونه مالیاتی وجود ندارد.

3) فرصت های سرمایه گذاری و سود آتی شرکت ها با اطمینان شناسایی می­شود­( بعداً MM این فرض را کنار گذاشت ). اساس و استدلال ادعای MM را می توان به شرح زیر خلاصه نمود.

[google_map src=""]

استین گلاس