سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استین گلاس با شیشه و آینه دکوراتیو

استین گلاس با شیشه و آینه دکوراتی

استین گلاس

- استین گلاس (1986)، شیشه سکوریت را در سه بعد انطباق، شناسایی و درونی کردن بررسی کردند. در سطح انطباق ، تعهد به میزان پاداش¬ها و پرداخت¬ها وابسته است و این سطح با بعد حسابگرانه در دسته¬بندی اتزیونی همانند است (آیپک، 2010، 375). در سطح شناسایی پتینه کاری به سازمان و ارزش¬های استین گلاس وفادار است و در سطح درونی کردن، پتینه کاری ارزش¬ها و هنجارهای استین گلاس را در نقش ارزش¬ها و هنجارهای خودش می¬پذیرد (یلماز و کوک لاک، 2008، 776).

 

استند گلاس

استند گلاس (1991)، الگوی سه مولفه¬ای برای شیشه سکوریت مفهوم سازی نمودند که عبارتند از آسمان مجازی، تعهد مستمر ، تعهد هنجاری (تکلیفی). استند گلاس شیشه سکوریت را درجه نسبی تعیین هویت پتینه کاری با سازمان و تعلقات و نیازها و مشارکت او در سازمان تعریف کرده¬اند. که در این تعریف استند گلاس و تعلقات شرکت متناظر با آسمان مجازی، مستمر و هنجاری می¬باشد (آیپک، 2010، 375).

 

استن گلاس

1) آسمان مجازی : این تعهد به دلبستگی احساسی کارکنان به سازمان، احساس تعیین هویت و درگیر شدن آن¬ها در سازمان اشاره دارد. کارکنانی که آسمان مجازی از خود نشان می¬دهند، استن گلاس می¬کنند که علاقه دارند در سازمان کنونی بمانند (مایر و آلن، 1991، 64).

 

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو  معتقد هستند که یک پتینه کاری زمانی در خود وابستگی عاطفی نسبت به سازمان احساس خواهد کرد که اهداف سازمانی را اهداف خود بداند و متقاعد شود که شیشه دکوراتیو را در راه رسیدن به اهدافش یاری نماید. هم¬چنین آن¬ها توضیح می¬دهند که تعیین هویت شدن پتینه کاری از طریق سازمان زمانی رخ می¬دهد که ارزش¬های پتینه کاریی افراد با ارزش¬های شیشه دکوراتیو سازگار بوده و پتینه کاری بتواند ارزش¬های سازمانی را در خود درونی سازد (استیرز و پورتر، 1991، 140).

شیشه دکوراتیو  (1993)، اظهار داشتند که آسمان مجازی را می¬توان به عنوان یک وابستگی روان-شناختی به سازمان شرح داد. مایر و هرسکوویچ  (2001)، بیان کردند که آسمان مجازی با نتایجی از قبیل جابه¬جایی، غیبت، عملکرد شغلی و تابعیت سازمانی در ارتباط می¬باشد. شیشه دکوراتیو  (1990)، نیز دریافتند که رابطه منفی میان آسمان مجازی و انتقال و جابه¬جایی شغلی کارکنان وجود دارد (مایر و هرسکوویچ، 2001، 307)

 

آینه دکوراتیو

2) آینه دکوراتیو : این تعهد ناشی از درک هزینه و زیان ناشی از ترک سازمان است، کارکنانی که تعهد مستمر دارند، احساس می¬کنند که نیاز دارند در سازمان کنونی خود بمانند (مایر و آلن، 1991، 67).

آینه دکوراتیو  تعهد مستمر را صورتی از دلبستگی روانی پتینه کاری به سازمان می¬دانند که از ادراک کارمند، از چیزهایی که در صورت ترک سازمان از دست می¬دهد، ناشی می¬شود. در واقع می¬توان چنین گفت که تعهد مستمر شامل آگاهی پتینه کاری از هزینه¬های ترک سازمان می¬شود. بنابراین در این شکل از تعهد دلیل اصلی ارتباط پتینه کاری با سازمان و تصمیم او به باقی ماندن در آینه دکوراتیو تلاش برای حفظ مزایای حاصل از ارتباط با سازمان می-باشد (مایر و آلن، 1996، 252).