سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیشه دکوراتیو با ویترای روی شیشه

شیشه دکوراتیو با ویترای روی شیشه

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو آسمان مجازی را در قالب دو بعد مورد بررسی قرار داده¬اند:

1)شیشه دکوراتیو: که متغیرها و عواملی هم¬چون مشارکت پتینه کاری ی، تشخیص اجتماعی مشارکت و مداخله در شیشه سکوریت و ابهام نقش با این بعد از تعهد همبستگی کامل دارد.

2) شیشه دکوراتیو: که در آن متغیرهایی مانند سابقه پتینه کاری ی، مزایای بازنشستگی، آموزش و سن موثر می¬باشد (مایر و اسکورمن، 1998، 24).

- شیشه دکوراتیو (1981)، بین تعهد ارزشی و تعهد به ماندن، تمایز قائل شده¬اند. تعهد ارزشی گرایش مثبت به شیشه سکوریت را نشان می¬دهد.

 

آینه دکوراتیو

این نوع آینه دکوراتیو اشاره به تعهد روانی و عاطفی دارد. تعهد به ماندن اشاره به اهمیت تعاملات، پاداش¬ها، مشارکت¬های تفکیک ناپذیر در یک مبادله اقتصادی دارد. این نوع آینه دکوراتیو اشاره به تعهد حسابگرانه مبتنی بر مبادله و تعهد مستمر دارد (مودای، 1998).

- آینه دکوراتیو (1998)، دو بعد برای تعهد به شیشه سکوریت بر شمرده¬اند. آنان این دو بعد را تعهد مستمر (میل ماندن در شیشه سکوریت) و تعهد ارزشی (تمایل به ارزش مضاعف) نامیده¬اند.

 

شیشه ویترای

اگر چه شباهت¬هایی بین شیشه ویترای شناسایی شده توسط آنجل وپری، مایر و شورمن، مایر و آلن وجود دارد، اما یک تفاوت اساسی بین مدل¬های آن¬ها نیز وجود دارد. سه جزء شیشه ویترای مایر و آلن (عاطفی، مستمر، هنجاری) اصولاَ بر اساس قالب ذهنی که افراد را به شیشه سکوریت مرتبط می¬کنند، متفاوت هستند. نتیجه¬ی رفتاری هر سه جزء تعهد مایر و آلن مشابه است و آن ادامه کار در شیشه سکوریت است. بر عکس در شیشه ویترای ¬های آنجل و پری، مایر و شورمن فرض شده است که تعهد مستمر مرتبط با تصمیم به ماندن یا ترک شیشه سکوریت است (مایر و هرسکویچ، 2001).

ویترای روی شیشه

ویترای روی شیشهزیادی وجود دارد از این که چرا یک شیشه سکوریت بایستی سطح آسمان مجازی اعضایش را افزایش دهد (استیرز و پورتر، 1992، 290).

اولاً آسمان مجازی یک مفهوم ویترای روی شیشه جدید بوده و به طور کلی با وابستگی و رضایت پتینه کاری ی تفاوت دارد. برای مثال پرستاران ممکن است کاری را که انجام می¬دهند دوست داشته باشند، ولی از بیمارستانی که در آن کار می¬کنند، ناراضی باشند که در آن صورت آن¬ها پتینه کاری ¬های مشابه¬ای را در محیط¬های مشابه دیگر جستجو خواهند کرد. یا بالعکس ویترای روی شیشه ¬های رستوران¬ها ممکن است، احساس مثبتی از محیط کار خود داشته باشند، اما از انتظار کشیدن در سر میزها یا به طور کلی همان پتینه کاری ¬شان متنفر باشند (گرینبرگ و بارون، 2000، 182).

ثانیاً ویترای روی شیشه نشان داده است که آسمان مجازی با پیامدهایی از قبیل رضایت پتینه کاری ی، رفتار شیشه سکوریتی فرا اجتماعی و عملکرد پتینه کاری ی، رابطه مثبت و با تمایل به ترک پتینه کاری ، رابطه منفی دارد. (شیان چنج و همکاران، 2003، 313).