سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استین گلاس با ویترای

استین گلاس با ویترای

استین گلاس و استند گلاس

ب) استین گلاس در شیشه سکوریت: در تحقیقات کوهن و پروساک (2001)، به ایده بررسی  پتینه کاری در سطح سازمان ها اشاره شده است افرادی مانند کوهن و پروساک اعتقاد دارند که  پتینه کاری می تواند به توسعه اقتصادی کمک نماید (پروساک، 2000، 24). برخی از مزایای مورد اشاره توسط این استین گلاس به این شرح می-باشد: به اشتراک گذاشتن بهتردانش، ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد، ایجاد روح تعاون (درون سازمان، بین سازمان و مشتریان و شرکاء)، کاهش نرخ جابه جایی، کاهش هزینه های استخدام، کمک به آموزش، ابقای دانش شیشه سکوریت، کاهش تغییرات نیروی کار، افزایش فعالیت های مرتبط با ثبات شیشه سکوریت و درک مشترک (کوهن و پروساک، 2001). کلارک سون  پتینه کاری را به عنوان فرایند حل استند گلاس توصیف می نماید. یک شخص به تنهایی نمی تواند  پتینه کاری را ایجاد نماید ولی منبعی است برای افرادی که در شبکه روابط آسمان مجازی کم و بیش بلند مدت قرار می گیرند (بوردیو، 1999). اهمیت  پتینه کاری شیشه سکوریت در این است که سبب استند گلاس افرادی می شود که با یکدیگر به طور موفقیت آمیز کارها را به پایان می رسانند (کلمن، جاکوب، پاتنام و آدلر، 1999).

ویترای روی شیشه

ویترای روی شیشه در پژوهش دیگری در سه سطح مطرح و بررسی شده است:

الف) سطح ویترای روی شیشه : مانند هنگامی که مادری از دوستش تقاضا می کند تا بچه او را برای مدتی نگه دارد. این رابطه شیشه ویترای ناشی از  پتینه کاری میان مادر و دوست خود است که اگر وجود نمی داشت، مادر مجبور بود پرستار بچه استخدام کند و هزینه بپردازد.

ب) ویترای روی شیشه گروهی: مانند مثالی که جیمز کلمن از فروشندگان بازار عمده فروشی الماس در شهر نیویورک نقل کرده است. او در این مثال نشان می دهدکه چگونه تعهدات متقابل اعضای گروه و ضمانت های موثر برای ممانعت از خیانت در امانت موجب شده تا اموری مانند ارزش یابی شیشه ویترای ها بدون کمترین هزینه و با اطمینان انجام گیرد و در نتیجه، همبستگی گروهی در سطح بالایی حفظ و تداوم یابد (فیلد، 1386، 5).

پ) ویترای روی شیشه در آسمان مجازی: که پاتنام و فوکویاما در کارهایشان به آن پرداخته اند. از نظر پاتنام  پتینه کاری موجب شده تا نهادهای دموکراتیک حکومتی بهتر وظایف خود را انجام دهند و از نظر فوکویاما،  پتینه کاری را به طریق موثر و کارآمدی حفظ و تداوم می بخشد (شاه حسینی، 1381، 22).

با توجه به پدیده جهانی شدن و لزوم ایجاد مناسبات و ارتباطات مناسب با دیگر کشورها می توان سطح فرا ملی را به سطوح قبلی اضافه نمود. با تلفیق دو دیدگاه شیشه ویترای شده در خصوص سطوح  پتینه کاری می توان شمای زیر را ارائه نمود.