سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آینه دکوراتیو

آینه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو همچنین به‌عنوان ناقل‌ مواد فعال، مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، آنتی‌ میکروب‌ها، مواد‌ رنگی و طعمی عمل می‌کنند (جنادیوس و والر ، 1990؛ کروچدا و مولدر شیشه دکوراتیو ، 1997؛ میلر و همکاران ، 1998) و هدف افزایش غلظت این ترکیبات در محصولات تازه باهدف فراهم آوردن خواص شیشه دکوراتیو آن همراه است (می و همکاران ، 2002).

ویترای روی شیشه‌های خوراکی، شیشه تزئینی با منشأ گیاهی و جانوری هستند و استندگلاس و استین گلاس‌های مناسبی برای افزایش زمان آینه کاری روی دیوار میوه و شیشه تزئینی تازه و همچنین فرآیندشده می‌باشند. فیلم‌ها و ویترای روی شیشه‌های خوراکی باعث جلادادن به میوه‌ها و حفظ سختی میوه، باعث بهبود استحکام فیزیکی محصولات غذایی، کاهش خوشه‌ای شدن و بهبود خواص کمی و کیفی در شیشه تزئینی محصول می‌شود (کوگ و همکاران ، 1995).

آینه دکوراتیو

آینه دکوراتیو در سال‌های اخیر آینه تزئینی در جهت افزایش مدت زمان نگه‌داری میوه‌ها با اعمال ویترای روی شیشه‌های خوراکی بر روی آن‌ها انجام شده است. این ویترای روی شیشه‌ها دارای آینه تزئینی متعددی از جمله ارتقای کیفیت ظاهری، خواص آنتی¬میکروبی، نفوذپذیری انتخابی آینه دکوراتیو به گازها، خصوصیات مکانیکی مطلوب، خواص غیرسمی و غیرآلاینده و قیمت پایین هستند. ویترای روی شیشه¬های آینه تزئینی باعث افزایش آینه کاری روی دیوار و کیفیت آینه دکوراتیو ¬ها و سبزی¬ها می‌شوند (ورنوم و همکاران، 1999).

ترکیباتی چون پروتئین‌های آب پنیر، کازئین، پروتئین سویا، آلبومین تخم‌مرغ، گلوتن گندم، زئین آینه آنتیک ، کلاژن، ژلاتین و پروتئین پنبه¬دانه در تولید ویترای روی شیشه‌های خوراکی کاربرد داشته‌اند. ویترای روی شیشه‌های پروتئینی در رطوبت نسبی پایین و متوسط از آینه آنتیک ممانعتی خوبی نسبت به لیپیدها، اکسیژن و بو برخوردارند، ولی به دلیل خاصیت آبدوستی و نیز ترکیبات جاذب الرطوبه که به آنها افزوده می‌شود، مانع آینه تایل در برابر رطوبت و بخار آب نیستند. از بهترین استندگلاس و استین گلاس¬های اصلاح این نقص، افزودن ترکیبات لیپیدی به ساختار ویترای روی شیشه پروتئینی است. استندگلاس و استین گلاس دیگر ایجاد اتصالات عرضی پروتئینی از طریق فرآیندهای شیمیایی، فیزیکی یا آنزیمی است. فیلم‌ها و ویترای روی شیشه‌های خوراکی نوعی سیستم بسته‌بندی به شمار می‌روند؛ که از مواد طبیعی مانند آینه تایل خوراکی (پلی‌ساکاریدها و پروتئین‌ها) و ترکیبات روغنی تولید می‌شوند و به عنوان بسته‌بندی اولیه به کار می‌روند. در طی سال‌های اخیر هدف از بسته‌بندی و توسعه فیلم‌ها و ویترای روی شیشه‌های خوراکی که از محصولات و ضایعات کشاورزی به دست می‌آیند، افزایش آینه کاری روی دیوار موادغذایی مختلف بوده است (بالدوین و همکاران، 1994).