سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آینه کاری آینه تایل و آینه آنتیک

آینه کاری آینه تایل و آینه آنتیک

آینه کاری

از نظر آینه کاری شبکه های رسمی و غیر رسمی ارتباطات و مبادلات در هر شیشه سکوریت ای اعم از مدرن و سنتی، اقتدارگرا و دموکراتیک، فئودالی یا سرمایه داری وجود دارد. وی همانند تمامی عقاید مربوط به سرمایه انسانی و فیزیکی، اصطلاح  آسمان مجازی را به دور نماهای سازمان پتینه کاری مانند: شبکه ها، هنجارهای معامله متقابل و اعتماد و مسئولیت که باعث افزایش پتانسیل تولیدی یک شیشه سکوریت می گردد، آینه کاری می نماید (پاتنام، 1380، 258).

آینه کاری روی دیوار آسمان مجازی را منبع سرمایه فرهنگی می داند. در حالی که منظورش از  آسمان مجازی منافع و منابعی است که افراد به واسطه عضویت در شبکه ها به دست می آورند (پورتس، 1998، 24). وی بستر تشکیل دهنده  آسمان مجازی را محیط فرهنگی و پتینه کاری در یک شیشه سکوریت می داند و افراد را به صورت انفرادی مد نظر قرار نمی دهد، بلکه بیشتر به فضای آینه کاری روی دیوار و ادراکی بین افراد و شرایطی که آن ها را به هم نزدیک می کند توجه دارد. مشارکت سیاسی و در سطح سازمانی مشارکت کارکنان و مدیران در تصمیم-گیری های آینه کاری روی دیوار منزل را می توان دلیلی بر وجود  آسمان مجازی مناسب دانست.

آینه تایل

نظریه آینه تایل برای اولین بار در سال 1998 توسط بین و هیکس  ارائه و سپس توسط محققان دیگر از جمله کریشنا و شرادر در سال 1999 توسعه داده شده است. در این نظریه،  آسمان مجازی به دو سطح کلان و خرد تقسیم شده است. سطح کلان اشاره به محیطی دارد که سازمان در آن فعالیت می کند که شامل آینه تایل ، چارچوب  حقوقی، نوع حکومت و نظام سیاسی، میزان عدم تمرکز و میزان مشارکت سیاسی افراد در خط مشی های کلان است.  آسمان مجازی در سطح خرد به دو بعد شناختی و ساختاری تقسیم شده است. بعد شناختی به بخش نامحسوس  آسمان مجازی مانند ارزش ها، عقاید، نگرش ها، رفتارها و هنجارهای پتینه کاری می پردازد.این ارزش ها شرایطی را در آینه تایل به وجود می آورند که افراد با یکدیگر همکاری نمایند. بعد ساختاری  آسمان مجازی در برگیرنده ساختارها و شبکه هایی است که حاوی فرایندهای تصمیم گیری جمعی در رهبران پاسخگو می باشد (کریشنا و شرادر، 1999، 171).

آینه آنتیک

برخی آینه آنتیک در آسمان مجازی را در دو سطح سازمانی و ملی بررسی و مطالعه کرده اند:

الف) آینه آنتیک:  آسمان مجازی در این سطح اشاره به شبکه ها، تعاملات و هنجارهایی دارد که کیفیت و کمیت تعاملات پتینه کاری را شکل می دهد.  آسمان مجازی فقط مجموع نهادهایی که شیشه سکوریت را تشکیل می دهند نیست، بلکه سبب انسجام این نهادها نیز می شود (سازمان بانک جهانی، 2001).  آسمان مجازی آینه آنتیک  ها و هنجارهای تشریک مساعی متقابلی است که ایجاد ارزش می نماید (پاتنام، 1999، 2).

آینه-آنتیک-و-آیینه-آنتیک


شیشه سقفی دکوراتیو و تزئینی

شیشه سقفی دکوراتیو و تزئینی

شیشه سقفی

شیشه سقفی علاوه بر مشارکت های مدنی از هنجارهای معامله متقابل و اعتماد نیز به عنوان عناصر ذهنی و شناختی  آسمان مجازی نام برد. افه و فوش علاوه بر عناصری که در تعریف بورد یو، کلمن و پاتنام از  آسمان مجازی وجو د دارد، در بعد گرایش به شیشه سقفی و توجه، اشاره نموده و آن را شامل مجموعه افکار، عقاید و حساسیت نسبت به زندگی شیشه سکوریت و سیاسی و توجه به هر چیزی که در وسیع ترین معنا به امور عمومی اطلاق می شود که مربوط به شکل بالقوه فردی تمایل ضعیف نسبی، در دنبال کردن موضوعات مشترک در رسانه های الکترونیکی و چاپی بوده و پیش شرط شناختی و شکل فعال تر مسئولیت مدنی است که باعث علاقه مندی و دل نگرانی می شود و نقطه مقابل آگاهی و توجه وضعیت شناختی شیشه سقفی پوشی، بی تفاوتی و شکل گیری نگرش فرصت طلبانه است (افه و فوش، 2002، 191-190).

د) شیشه سقفی

هـ) سقف شیشه ای (کلمن، 1377، 160).

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو : فوکویاما نیز مانند پاتنام، پتینه کاری را در سطح کلان مورد بررسی قرار داده است. وی برخلاف دیگر نظریه پردازان صرفاً بر خصلت جمعی پتینه کاری تاکید کرده و آن را به منزله دارایی گروه ها و جوامع تلقی کرده است. از نظر فوکویاما پتینه کاری دو شاخص اصلی دارد:

الف) ارزش های شیشه دکوراتیو

ب) هنجارهای شیشه دکوراتیو (فوکویاما، 1379، 12).

شیشه تزئینی و اینه تزئینی

شیشه تزئینی و اینه تزئینی: کاربرد پتینه کاری در نزد بوردیو بر این درک استوار است که افراد چگونه با سرمایه گذاری بر روابط گروهی، وضعیت اقتصادی خود را در یک فضای اجتماعی سلسله مراتبی بهبود می بخشند، از این جهت می توان رویکرد او را ابزاری فردگرا و متاثر از تئوری سرمایه مارکس و بیشتر تضادگرایی تلقی کرد (پورتس، 1998). از دیدگاه بوردیو پتینه کاری دو شاخص اساسی دارد:

الف) اعتماد شیشه تزئینی و اینه تزئینی

ب) پیوند شیشه تزئینی و اینه تزئینی

از نظر بوردیو پتینه کاری در نهایت می تواند سرمایه اقتصادی به همراه داشته باشد (بوردیو، 1985، 248).

2-1-3-4) عناصر پتینه کاری

کلمن برخی از روابط شیشه سکوریت را که می تواند منابع سرمایه ای سودمند ایجاد کند شامل: تعهدات و انتظارات ، ظرفیت بالقوه اطلاعات ، هنجارها و ایدئولوژی می داند. پاتنام در بررسی عناصر  آسمان مجازی، مشارکت های مدنی را از اشکال ضروری به شمار می آورد و معتقد است که هرچه این پتینه کاری ها در جامعه ای متراکم تر باشند احتمال همکاری شهروندان در جهت منافع متقابل بیشتر است و باعث می گردد که هزینه های بالقوه عهدشکنی در هر معامله ای افزایش یابد . هنجارهای قوی، معامله متقابل را تقویت می کند، ارتباط را تسهیل و جریان پتینه کاری را در مورد قابل اعتماد بودن افراد بهبود می بخشد و شبکه های مشارکت مدنی تجسم موفقیت پیشینیان در همکاری است (پاتنام، 1380، 298-297).

پتینه-کاری