سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویترای کاری

ویترای کاری

ویترای روی شیشه

ویترای روی شیشه ماده¬ی خشک ترشح شده از شاخه و ساقه‌های گونه‌های آینه سندبلاست است و یک پلی‌ساکارید پیچیده‌ی آنیونی و آینه سندبلاست می‌باشد که وزن مولکولی بالایی دارد (وپینگ ، 2000). استفاده از محصولات بومی همچون صمغ کتیرا به عنوان شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو خوراکی می‌تواند در صنایع غذایی و محصولات سرخ‌شده با مقدار روغن کم، مزیت‌های ویترای روی شیشه و تغذیه‌ای بالایی داشته باشد. بیشتر در ایران و همچنین در ترکیه می‌روید و به عنوان صمغ بومی ایران مطرح است. این صمغ ویسکوزترین صمغ طبیعی محلول در آینه کاری روی دیوار  است و ماده امولسیفایر عالی با ویترای روی شیشه خوب در مقابل حرارت، اسید و نگه‌داری است. کاربرد غذایی صمغ کتیرا شامل استفاده در سس‌های سالاد، امولسیون‌ها، بستنی، خامه‌ی قنادی و جلادهنده است (زادمرد دمیرچی، 1392).

شیشه ویترای

شیشه ویترای  به¬عنوان یک اگزوپلی‌ساکارید توسط زانتوموناس کامپستریس  در شرایط نامطلوب تولیـد شده و به عنوان یک ترکیب و بی‌ضرر شناخته می‌شود (شرما و همکاران ، 2014). زانتان پلی‌ساکارید خارج سلولی طبیعی با وزن مولکولی بالاست که در نتیجه‌ی تخمیر شیشه ویترای  ، ساکارز یا لاکتوز توسط زانتاموناس کامپستیس باکتریوم که در سطح برگ‌های سبزیجات مخصوصاً خانواده‌ی کلم موجود است تولید می‌شود (اوچووا و همکاران ، 2000). زانتان کاربردهای مختلف و گسترده‌ای در داروسازی، لوازم شیشه ویترای  و صنعت غذا به عنوان اصلاح‌گر ویسکوزیته و عامل پایدارکننده، عامل سفت‌کننده، امولسیفایر و عامل سوسپانسیون کردن دارد (سانتوز وهمکاران ، 2005).

ویترای روی آینه

بخش ویترای روی آینه ذرت است و 45-40 درصد شیشه کابینت ذرت را شامل می‌شود (شوکلا، 2001). شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو‌های استندگلاس و استین گلاسی برای شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو‌های آبنبات‌ها و آجیل‌ها جهت جلا دادن و ممانعت از اکسیداسیون و ایجاد بوهای نامطلوب مورد شیشه سندبلاست قرار گرفته‌اند (کسلر، 1958). استخراج مخلوطی از لیپید و استندگلاس و استین گلاس از ذرت به ازای هز کیلوگرم 2-4 دلار هزینه دارد (آنن، 2001). شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو‌های جایگزین مناسبی برای ویترای روی آینه خرنوب و شلاک (Shellac) می‌باشند. استندگلاس و استین گلاس از پروتئین‌های پرولامین به شمار می‌آید. در حدود 70 الی 80 درصد استندگلاس و استین گلاس در اتانول قابل حل است. استندگلاس و استین گلاس به طور نسبی آینه کاری روی دیوار  گریز است و فیلم¬های زئین شیشه کابینت در برابر آینه کاری روی دیوار  هستند. شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو‌های حاوی استندگلاس و استین گلاس نسبت به شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو‌های دیگر مانع مناسب در مقابل کاهش بخار آینه کاری روی دیوار  به شمار می‌آیند. با اضافه‌کردن اسید‌های چرب می‌توان ویژگی‌های آن را در جلوگیری از کاهش رطوبت، افزایش داد. شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو استندگلاس و استین گلاس علاوه بر جلوگیری از اتلاف آینه کاری روی دیوار ، مانع تغییر ویترای روی آینه به دلیل کاهش انتقال اکسیژن و دی‌اکسیدکربن و کاهش سفتی در محصول به ویژه در غده‌های شیشه سندبلاست می‌شود (جلیلی مرندی،1391 و بورتوم ،2008).

ویترای