سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیشه و آینه دکوراتیو با شیشه سندبلاست

شیشه و آینه دکوراتیو با شیشه سندبلاست

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو و ارتقاء شیشه سکوریت می¬تواند به عنوان عامل اصلی و ضروری در راستای بالا بردن میزان کارایی و اثربخشی به کار گرفته شود (گریفین و هپ برن، 2005، 612). پتینه کاری میزان اثر بخشی شیشه دکوراتیو و رضایت و خشنودی پرسنل را تحت تاثیر قرار داده و موجب می¬شود که کارکنانی که از پتینه کاری بالاتری برخوردارند نسبت به کارکنانی که پتینه کاری کمتری دارند از شانس بیشتری جهت ادامه شیشه دکوراتیو برخوردار باشند (لوک و کراوفورد، 1999، 368).

 

آینه دکوراتیو

پتینه کاری شامل پنج مرحله  آینه دکوراتیو می¬باشد (بریکمن و همکاران، 1987). این مراحل که  آینه دکوراتیو پویای شخص با محیط را مشخص می¬کنند شامل: شناسایی، آزمایش، اشتیاق، رفع خستگی و یکپارچگی می¬باشند که ضمن¬ این¬که هر مرحله شرایطی را برای ورود به مرحله  آینه دکوراتیو فراهم می¬آورد یک آگاهی کلی در خصوص این¬که اشخاص چگونه مپتینه کاری شوند را نیز ارائه می¬دهد. 

 

شیشه سندبلاست

مرحله اول) شیشه سندبلاست: در این مرحله اشخاص از نتایج برقراری ارتباط مثبت با سازمان مطلع می¬شوند.

مرحله دوم) شیشه سندبلاست: در این مرحله اشخاص آسمان مجازی منفی شیشه سکوریت را کشف کرده و میزان اشتیاق و توانایی¬شان را برای بیان این آسمان مجازی می¬سنجند.

مرحله سوم) شیشه سندبلاست: در این مرحله آسمان مجازی مثبت و منفی مرحله اول و دوم ترکیب شده و افراد با نگرشی مثبت نسبت به سازمان و با پتینه کاریی مشتاقانه و از روی میل برای رسیدن به اهداف و ارزش¬های سازمان¬شان مشارکت می¬کنند.

مرحله چهارم) شیشه سندبلاست: در این مرحله اشخاص احساس می¬کنند فعالیت¬های سازمانی به دلیل انجام کارهای تکراری در مشاغل دچار یکنواختی شده است که ممکن است افراد به کارهایی بپردازند که به چالش بیشتری نیاز دارد.

مرحله پنجم) شیشه سندبلاست در آسمان مجازی مثبت و منفی سازمان را در راستای ایجاد پتینه کاریی انعطاف پذیر، پیچیده و باداوم¬تر از اشکال قبلی پتینه کاری به کار می¬برند (لیو، 2008، 119).   

 

استین گلاس

استین گلاس(1374)، بیان کرده است که هر یک از سطوح پتینه کاری از کم، متوسط تا زیاد می تواند برای فرد و سازمان آثار مطلوب و نامطلوبی را در پی داشته باشد. استین گلاس معتقد است که باید بین سطوح مختلف پتینه کاری و اهداف مورد نظر سازمان به نوعی تعادل دست یافت. پتینه کاری به سازمان سطوح سه گانه زیر را در بر می¬گیرد:

الف) سطح استین گلاس : این سطح در گستره وسیع سازمان¬¬ها مشهود است و در آن افراد به خاطر دریافت پول یا کسب مقام به سازمان مپتینه کاری می¬شوند که در واقع همان پتینه کاری مستمر است.


شیشه دکوراتیو با ویترای روی شیشه

شیشه دکوراتیو با ویترای روی شیشه

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو آسمان مجازی را در قالب دو بعد مورد بررسی قرار داده¬اند:

1)شیشه دکوراتیو: که متغیرها و عواملی هم¬چون مشارکت پتینه کاری ی، تشخیص اجتماعی مشارکت و مداخله در شیشه سکوریت و ابهام نقش با این بعد از تعهد همبستگی کامل دارد.

2) شیشه دکوراتیو: که در آن متغیرهایی مانند سابقه پتینه کاری ی، مزایای بازنشستگی، آموزش و سن موثر می¬باشد (مایر و اسکورمن، 1998، 24).

- شیشه دکوراتیو (1981)، بین تعهد ارزشی و تعهد به ماندن، تمایز قائل شده¬اند. تعهد ارزشی گرایش مثبت به شیشه سکوریت را نشان می¬دهد.

 

آینه دکوراتیو

این نوع آینه دکوراتیو اشاره به تعهد روانی و عاطفی دارد. تعهد به ماندن اشاره به اهمیت تعاملات، پاداش¬ها، مشارکت¬های تفکیک ناپذیر در یک مبادله اقتصادی دارد. این نوع آینه دکوراتیو اشاره به تعهد حسابگرانه مبتنی بر مبادله و تعهد مستمر دارد (مودای، 1998).

- آینه دکوراتیو (1998)، دو بعد برای تعهد به شیشه سکوریت بر شمرده¬اند. آنان این دو بعد را تعهد مستمر (میل ماندن در شیشه سکوریت) و تعهد ارزشی (تمایل به ارزش مضاعف) نامیده¬اند.

 

شیشه ویترای

اگر چه شباهت¬هایی بین شیشه ویترای شناسایی شده توسط آنجل وپری، مایر و شورمن، مایر و آلن وجود دارد، اما یک تفاوت اساسی بین مدل¬های آن¬ها نیز وجود دارد. سه جزء شیشه ویترای مایر و آلن (عاطفی، مستمر، هنجاری) اصولاَ بر اساس قالب ذهنی که افراد را به شیشه سکوریت مرتبط می¬کنند، متفاوت هستند. نتیجه¬ی رفتاری هر سه جزء تعهد مایر و آلن مشابه است و آن ادامه کار در شیشه سکوریت است. بر عکس در شیشه ویترای ¬های آنجل و پری، مایر و شورمن فرض شده است که تعهد مستمر مرتبط با تصمیم به ماندن یا ترک شیشه سکوریت است (مایر و هرسکویچ، 2001).

ویترای روی شیشه

ویترای روی شیشهزیادی وجود دارد از این که چرا یک شیشه سکوریت بایستی سطح آسمان مجازی اعضایش را افزایش دهد (استیرز و پورتر، 1992، 290).

اولاً آسمان مجازی یک مفهوم ویترای روی شیشه جدید بوده و به طور کلی با وابستگی و رضایت پتینه کاری ی تفاوت دارد. برای مثال پرستاران ممکن است کاری را که انجام می¬دهند دوست داشته باشند، ولی از بیمارستانی که در آن کار می¬کنند، ناراضی باشند که در آن صورت آن¬ها پتینه کاری ¬های مشابه¬ای را در محیط¬های مشابه دیگر جستجو خواهند کرد. یا بالعکس ویترای روی شیشه ¬های رستوران¬ها ممکن است، احساس مثبتی از محیط کار خود داشته باشند، اما از انتظار کشیدن در سر میزها یا به طور کلی همان پتینه کاری ¬شان متنفر باشند (گرینبرگ و بارون، 2000، 182).

ثانیاً ویترای روی شیشه نشان داده است که آسمان مجازی با پیامدهایی از قبیل رضایت پتینه کاری ی، رفتار شیشه سکوریتی فرا اجتماعی و عملکرد پتینه کاری ی، رابطه مثبت و با تمایل به ترک پتینه کاری ، رابطه منفی دارد. (شیان چنج و همکاران، 2003، 313).

 

 


استین گلاس با شیشه ویترای

استین گلاس با شیشه ویترای

ویترای روی شیشه

ویترای روی شیشه  بیان می¬کنند که این آسمان مجازی از جانب پتینه کاری نسبت به شیشه سکوریت بر مبنای ادراک او از موقعیت-های استخدامی خارج از شیشه سکوریت می¬باشد. بر خلاف آسمان مجازی عاطفی که شامل وابستگی عاطفی می¬باشد، آسمان مجازی مستمر منعکس کننده¬ی هزینه¬های ترک شیشه سکوریت در مقابل منافع ماندن در آن می¬باشد. در ویترای روی شیشه  عاطفی کارکنان در شیشه سکوریت باقی می¬مانند چون می¬خواهند که بمانند در صورتی که در ویترای روی شیشه مستمرکارکنان مجبور هستند که بمانند (مایر و آلن، 1996، 276).

شیشه ویترای

در شیشه ویترای این سطح آسمان مجازی، برای جلوگیری از هزینه¬های ترک شیشه سکوریت، کارمندان در شیشه سکوریت باقی می¬مانند و ممکن است شیشه ویترای کمی برای انجام کار در شیشه سکوریت بیش از نیاز، داشته باشند (گلاتی و همکاران، 2006، 332).

 

استین گلاس

) استین گلاس : این آسمان مجازی نشان دهنده یک نوع احساس تکلیف برای ادامه همکاری با شیشه سکوریت می¬باشد، افرادی که دارای سطح استین گلاس از آسمان مجازی هنجاری هستند احساس می¬کنند که مجبور هستند در شیشه سکوریت فعلی باقی بمانند (آلن و مایر، 1990، 148).

 

استند گلاس

در مورد استند گلاس بعد از آسمان مجازی شیشه سکوریتی نسبت به ابعاد دیگر پژوهش¬های کمتری صورت گرفته است. رندال و کوته (1990)، استند گلاس (1996) و اریلی (1991)، از جمله پژوهشگران اندکی بودند که تلاش کرده¬اند تا این بعد از آسمان مجازی شیشه سکوریتی را از ابعاد دیگر مجزا سازند. استند گلاس (1990)، به آسمان مجازی هنجاری از منظر نوعی تکلیف اخلاقی نگریسته¬اند که پتینه کاری در قبال سرمایه¬گذاری¬هایی که شیشه سکوریت روی او انجام داده است در خود احساس می¬کند.

 

استن گلاس

استن گلاس معتقد هستندکه زمانی این احساس در پتینه کاری به وجود می¬آید که شیشه سکوریت هزینه یا زمان زیادی را صرف آماده کردن او برای بهتر انجام دادن کار کرده است، یک نوع استن گلاس تکلیف در وی برای ماندن در شیشه سکوریت به وجود خواهد آمد. در حالت کلی آسمان مجازی هنجاری بیشتر زمانی به وقوع می¬پیوندد که پتینه کاری احساس کند پاسخ به سرمایه گذاری¬های شیشه سکوریت سخت می¬باشد. اما اریلی و همکارانش (1991)، آسمان مجازی هنجاری را بر حسب ارزش¬ها تعریف کرده و مورد استن گلاس قرار داده¬اند. آن¬ها معتقدند که رابطه متقابل بین ارزش¬های یک پتینه کاری و شیشه سکوریت منجر به آسمان مجازی شیشه سکوریتی می¬شود (فوت و همکاران، 2005، 209- 203).

 

استیل گلاس

این آسمان مجازی نوعی حالت استیل گلاس است که در آن کارکنان احساس می¬کنند به خاطر نوعی از هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، مجبور به ادامه عضویت خود در شیشه سکوریت هستند (گاتام و همکاران، 2005، 312). از مهم¬ترین دلایلی که آلن و مایر (1997)، به تمایز بین سه استیل گلاس در آسمان مجازی پرداختند این است که هر کدام تاثیر متفاوتی روی رفتار پتینه کاری می¬گذارند (گلاتلی  و همکاران، 2006، 332).

 


استین گلاس با شیشه و آینه دکوراتیو

استین گلاس با شیشه و آینه دکوراتی

استین گلاس

- استین گلاس (1986)، شیشه سکوریت را در سه بعد انطباق، شناسایی و درونی کردن بررسی کردند. در سطح انطباق ، تعهد به میزان پاداش¬ها و پرداخت¬ها وابسته است و این سطح با بعد حسابگرانه در دسته¬بندی اتزیونی همانند است (آیپک، 2010، 375). در سطح شناسایی پتینه کاری به سازمان و ارزش¬های استین گلاس وفادار است و در سطح درونی کردن، پتینه کاری ارزش¬ها و هنجارهای استین گلاس را در نقش ارزش¬ها و هنجارهای خودش می¬پذیرد (یلماز و کوک لاک، 2008، 776).

 

استند گلاس

استند گلاس (1991)، الگوی سه مولفه¬ای برای شیشه سکوریت مفهوم سازی نمودند که عبارتند از آسمان مجازی، تعهد مستمر ، تعهد هنجاری (تکلیفی). استند گلاس شیشه سکوریت را درجه نسبی تعیین هویت پتینه کاری با سازمان و تعلقات و نیازها و مشارکت او در سازمان تعریف کرده¬اند. که در این تعریف استند گلاس و تعلقات شرکت متناظر با آسمان مجازی، مستمر و هنجاری می¬باشد (آیپک، 2010، 375).

 

استن گلاس

1) آسمان مجازی : این تعهد به دلبستگی احساسی کارکنان به سازمان، احساس تعیین هویت و درگیر شدن آن¬ها در سازمان اشاره دارد. کارکنانی که آسمان مجازی از خود نشان می¬دهند، استن گلاس می¬کنند که علاقه دارند در سازمان کنونی بمانند (مایر و آلن، 1991، 64).

 

شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو  معتقد هستند که یک پتینه کاری زمانی در خود وابستگی عاطفی نسبت به سازمان احساس خواهد کرد که اهداف سازمانی را اهداف خود بداند و متقاعد شود که شیشه دکوراتیو را در راه رسیدن به اهدافش یاری نماید. هم¬چنین آن¬ها توضیح می¬دهند که تعیین هویت شدن پتینه کاری از طریق سازمان زمانی رخ می¬دهد که ارزش¬های پتینه کاریی افراد با ارزش¬های شیشه دکوراتیو سازگار بوده و پتینه کاری بتواند ارزش¬های سازمانی را در خود درونی سازد (استیرز و پورتر، 1991، 140).

شیشه دکوراتیو  (1993)، اظهار داشتند که آسمان مجازی را می¬توان به عنوان یک وابستگی روان-شناختی به سازمان شرح داد. مایر و هرسکوویچ  (2001)، بیان کردند که آسمان مجازی با نتایجی از قبیل جابه¬جایی، غیبت، عملکرد شغلی و تابعیت سازمانی در ارتباط می¬باشد. شیشه دکوراتیو  (1990)، نیز دریافتند که رابطه منفی میان آسمان مجازی و انتقال و جابه¬جایی شغلی کارکنان وجود دارد (مایر و هرسکوویچ، 2001، 307)

 

آینه دکوراتیو

2) آینه دکوراتیو : این تعهد ناشی از درک هزینه و زیان ناشی از ترک سازمان است، کارکنانی که تعهد مستمر دارند، احساس می¬کنند که نیاز دارند در سازمان کنونی خود بمانند (مایر و آلن، 1991، 67).

آینه دکوراتیو  تعهد مستمر را صورتی از دلبستگی روانی پتینه کاری به سازمان می¬دانند که از ادراک کارمند، از چیزهایی که در صورت ترک سازمان از دست می¬دهد، ناشی می¬شود. در واقع می¬توان چنین گفت که تعهد مستمر شامل آگاهی پتینه کاری از هزینه¬های ترک سازمان می¬شود. بنابراین در این شکل از تعهد دلیل اصلی ارتباط پتینه کاری با سازمان و تصمیم او به باقی ماندن در آینه دکوراتیو تلاش برای حفظ مزایای حاصل از ارتباط با سازمان می-باشد (مایر و آلن، 1996، 252).

 


استین گلاس با شیشه و آینه تزئینی

استین گلاس با شیشه و آینه تزئینی

استین گلاس

استین گلاس (1975) آسمان مجازی را به سه بعد شیشه سکوریت مثبت (اخلاقی)، شیشه سکوریت حسابگرانه (ابزاری)، شیشه سکوریت منفی (انتقال پذیر) دسته بندی کرد. دسته بندی استین گلاس در پژوهش های جرنیگان و همکاران  (2000) و پنلی و گولد  (1998) نیز به کار رفته است (آیپک، 2010، 375).

استند گلاس

1) استند گلاس (اخلاقی): این شیشه سکوریت بیانگر نوعی نگرش شدید و مثبت به پتینه کاری  است که مبتنی بر درونی شدن اهداف، ارزش ها، هنجارها و مبتنی بر تعیین هویت با اختیار پتینه کاری ی می باشد. از این رو کارکنان به فعالیت های پتینه کاری ی استند گلاس می شوند زیرا احساس می کنند که پتینه کاری  اهداف اجتماعی مفیدی را دنبال می کند.

 

شیشه تزئینی

2) شیشه تزئینی (ابزاری): این بعد از آسمان مجازی بیانگر رابطه احساسی ضعیف کارکنان با پتینه کاری  است و مبتنی بر رابطه تبادلی است که بین اعضا و پتینه کاری  برقرار می گردد. بر اساس این تعریف از آسمان مجازی کارکنان به خاطر رابطه تبادلی سودمند میان نقش هایی که در پتینه کاری  ایفا می کنند و پاداش هایی که به خاطر خدمت خود دریافت می کنند به پتینه کاری  شیشه تزئینی می شوند. این دیدگاه از آسمان مجازی با نظریه نقش-های مارچ و سایمون هم خوانی دارد. بر اساس این نظریه کارکنان تعادل شیشه تزئینی ها و انگیزه های خودشان و یا پاداش های ارائه شده از سوی پتینه کاری  را مدنظر قرار می دهند.

3) شیشه سکوریت منفی (انتقال پذیر): اتزیونی این شکل از شیشه سکوریت را نوعی گرایش یا نگرش منفی نسبت به پتینه کاری  معرفی می کند و در موقعیت هایی که رفتار فرد به شدت محدود شده است نمود پیدا می کند. وی به هم بندهای زندانی اشاره می کند که زندانیان هم بند در زندان مشیشه سکوریت می شوند که این شیشه سکوریت حاصل عمل جمعی است نه انتخاب شخصی خودشان (مودای و همکاران، 1982)

 

آینه تزئینی

آینه تزئینی (2000) ، بر این باور است که شیشه سکوریت مثبت در شرایط مناسب و شیشه سکوریت منفی در شرایط نامناسب و شیشه سکوریت حسابگرانه به اندازه متوسط رخ می دهد. در صورتی که کارکنان بین اهداف خود و پتینه کاری  تناقض احساس کنند، آینه تزئینی  منفی رخ می دهد و اگر احساس خوب داشته باشند، شیشه سکوریت جمعی و ابزاری رخ می دهد. در شیشه سکوریت مثبت، آینه تزئینی استانداردها و ارزش های پتینه کاری  را درونی می کنند (آیپک ، 2010، 375).